כל מה שחשוב לדעת על המודיאליזה ביתית

ביקשנו מד"ר שירה גולדמן, נפרולוגית בכירה ומנהלת תחום המודיאליזה ביתית בה.ד.ס, לספר לנו על שיטת הטיפול שמשנה את חיי מטופלי הדיאליזה לטובה. 

רגע לפני שמתחילים, ספרי לנו קצת על עצמך

"אני בת 40, נשואה ואמא לשלוש בנות. נפרולוגית בכירה בבית החולים בלינסון, ואחראית על היחידה לדיאליזה צפקית (יחידה שמתמחה בדיאליזה ביתית פריטונאלית), בעלת התמחות-על בדיאליזה ביתית בטורונטו, קנדה, ומנהלת תחום של המודיאליזה ביתית בה.ד.ס."

מהי המודיאליזה ביתית?

"זוהי שיטת טיפול בדיאליזה שמבוצעת בבית המטופל באופן עצמאי, במקום דיאליזה קונבנציונלית שמבוצעת במרכז רפואי. זוהי שיטה ותיקה ומקובלת במדינות רבות בעולם. ניו-זילנד, למשל, מובילה את התחום כאשר כ-18% מכלל מטופלי הדיאליזה מבצעים המודיאליזה ביתית. מטרת השיטה היא להעניק למטופל את איכות החיים הטובה ביותר, תוך שמירה על איכות טיפול מקסימלית. 

לטובת הטיפול מותקנת בבית המטופל מכונת המודיאליזה סטנדרטית, הזהה למכונה הקיימת במכון הרפואי, ומכשיר לטיהור מים. המטופל או מישהו מבני ביתו עוברים הכשרה מקיפה לטובת השימוש הביתי במכונה, ומבצעים את הטיפול באופן עצמאי. כך מעניקים למטופל חופש לשלוט בשגרת יומו, גמישות ואפשרות לחסוך זמן יקר."

חדש!

הטיפול האיכותי והמתקדם שמחזיר למטופלים את איכות החיים
זמין עכשיו גם לכל מטופלי קופת חולים כללית.
מכון ה.ד.ס זכה במכרז לשירותי המודיאליזה ביתית של קופת החולים כללית. שמחים להציע גם למטופלים החדשים את שיטת הטיפול המיטיבה והאיכותית במחלקה הייעודית שלנו.

לוגו כלללית
לוגו הרצליה דיאליזה סנטר

במה המודיאליזה ביתית שונה מדיאליזה במוסד הרפואי?

"ברמה הפרקטית של הטיפול אין כמעט הבדלים. בבית המטופל מותקנת אותה מכונה שקיימת ביחידה, וגם שיטת השימוש בה זהה. ההבדלים הם במקום בו מבוצע הטיפול, במי שמבצע אותו, ובתרומה של הנושא לאיכות החיים של המטופל. 

עולם הרפואה בכלל, ובשנים האחרונות בפרט, פועל לטובת מתן שירותי רפואה בבית המטופל. הסיבה לכך נובעת מהיתרונות הרבים של הטיפול הביתי. אלה, תורמים לאיכות החיים של המטופל ולעלייה בתוחלת החיים שלו." 

למי הטיפול בהמודיאליזה ביתית יכול להתאים?

"הטיפול בשיטה הזאת יכול להתאים למגוון רחב מאוד של מטופלים ומצבים. חשוב לדעת שהטיפול בשיטה הזו דורש מהמטופל מוטיבציה אישית לטיפול עצמי ולמידה, ומעניק לו בתמורה איכות חיים, עצמאות וגמישות בתזמון הטיפולים.

הטיפול בהמודיאליזה ביתית יכול גם להתאים לנשים בתקופת הפוריות שמעוניינות בכניסה להריון, או לנשים בהריון. זאת בזכות האפשרות לבצע דיאליזה תכופה יותר מזאת שמוצעת באופן שגרתי במוסדות הרפואיים, דבר שהוכח כמשפר את הפוריות ואת תוצאות ההריון."

מה היתרונות של השיטה?

"המודיאליזה ביתית הוכחה כשיטה בעלת יתרונות רפואיים רבים. מחקרים הראו שהיא מיטיבה עם מחלות לבביות ולחץ דם, מאפשרת פינוי מתון יותר של נוזלים ומומסים מגוף המטופל, מאזנת היטב את המלחים בדם, ולעיתים מפחיתה צורך בתרופות קושרות זרחן. בנוסף מחקרים הראו שיפור בתוחלת החיים של המטופל.

כמו כן, עצם הנגישות לטיפול בבית המטופל חוסכת זמן יקר של נסיעות, ומאפשרת עצמאות וגמישות מרבית בשעות הטיפול. לדוגמא, המטופל יכול לבצע דיאליזה לילית, במקביל לשינה. זאת דיאליזה עדינה יותר, והזמן הרב שהיא חוסכת בהתנהלות היומית משפרת רבות את איכות החיים של המטופל."

אנחנו איתך

גם בבית

ספרי לנו על תהליך השימוש הביתי

"אחרי הכשרה לשימוש במכשיר הביתי, שנמשכת כשמונה שבועות ומתקיימת במכון בהרצליה, המטופל רשאי להתחיל בטיפול בביתו. חשוב לי להדגיש, שלמרות שמדובר בטיפול ביתי שעל המטופל לבצע בעצמו, אנחנו ממשיכים ללוות אותו לאורך כל הדרך. אנחנו נשארים איתו בקשר רציף, ובונים עבורו שגרת טיפולים קבועה. כמו כן, במסגרת הטיפול הביתי אנחנו מעמידים לשירות המטופל אח/ות אחראי/ת שזמינים לו בכל שעות העבודה של היחידה, תמיכה טכנית מלאה מסביב לשעון, ייעוץ קבוע מהנפרולוגית המטפלת, ומדי חודש גם מזמינים אותו לביקורת פיזית ביחידה. בכל שאלה ובכל נושא, אנחנו כאן כדי לסייע ולהסביר."

מכונת דיאלזיה

כמה דיאליזות יצטרך המטופל בהמודיאליזה ביתית לעשות ומתי?

"התוכנית הטיפולית בדיאליזה הביתית מותאמת אישית לצרכים הרפואיים של המטופל ואורח חייו, ונבנית על ידי הנפרולוגית המטפלת ביחד איתו. עצם הנוכחות של מכונת הדיאליזה בבית מאפשרת למטופל לבחור את התזמון המתאים לו ביותר במהלך שגרת יומו לביצוע הטיפול."

איך מתבצעת ההתקנה של המכונה בבית?

"לצורך ביצוע המודיאליזה ביתית דרושים מכונת דיאליזה ומכשיר לטיהור מים. המכשור המתקדם מותקן על ידי הצוות הטכני שלנו, בחלל שנבחר על ידי המטופל בביתו. 

המכונה הביתית ומכשיר הטיהור מושאלים למטופל למשך כל תקופת הטיפול, ולכן כל פעולה נדרשת שקשורה להתקנה, לתחזוקה או לשירות התיקונים, מתבצעת על ידי הצוות של ה.ד.ס וללא עלות. בנוסף, לטובת התפעול השוטף של המכונה הביתית נדרשת אספקת ציוד. בעת הצורך, המטופל מתקשר להזמין את הציוד שחסר לו וזה מסופק על ידינו לדלת ביתו ללא עלות. כמו כן, לנוחות המטופל אנחנו מפעילים מענה טלפוני טכני שזמין 24/7."

כמה עולה המודיאליזה ביתית?

"ההשאלה של המכונה הביתית ומכשיר טיהור המים, ההתקנה, התחזוקה ואספקת הציוד הנלווה לבית המטופל, ההכשרה לשימוש במכונה באופן עצמאי, הטיפול הביתי ומערך הליווי הטיפולי של ה.ד.ס שעוטף את המטופל ואת תהליך הטיפול – ללא עלות למטופל. 

העלויות היחידות שנובעות מהשימוש בהמודיאליזה ביתית הן צריכת המים והחשמל שנובעת מהפעלת המכשור."